Professor Sami S. Brandts forskning i akustik og billedemodellering begyndte med en passion for musik
D. 11. april, kl 15 holder professor ved Institut for Datalogi på IT-Universitetet i København, Sami S. Brandt, tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet.
Sami BrandtInstitut for Datalogi
Skrevet 18. marts 2024 19:49 af Theis Duelund Jensen
Paradoksalt nok var det en kærlighed til musikken, der fik Sami S. Brandt til at forfølge en karrierevej inden for naturvidenskab. Han har spillet både guitar og klaver siden barndommen, og han er opflasket med klassisk musik, men det var et sommeruniversitetsprogram i hjemlandet Finland, der skulle afgøre hans fremtidige karriere:
"Som teenager så jeg engang et program på TV om digital modellering af en guitar. Jeg syntes, digital genskabelse af lyden, som en akustisk guitar producerer, var enormt spændende, og nogle år efter, da jeg en sommer arbejdede i et akustiklaboratorium, fik jeg lov til selv at prøve af analysere og skabe guitarmodellering,” siger Sami S. Brandt, der holder sin tiltrædelsesforelæsning som professor på ITU den 11. april.
Siden da har matematisk og statistisk modellering af signaler og i endnu højere grad billeder været omdrejningspunkt for Sami S. Brandts arbejde. På universitetet studerede han ingeniørvidenskab og matematik, med hovedfag i informationsvidenskab og bifag i akustik og lydsignalbehandling. I 2002 afsluttede han sin doktorgrad ved Helsinki University of Technology, hvor han studerede geometriestimeringsproblemet i transmissionselektronmikroskopi for at muliggøre nøjagtig 3D-rekonstruktion af transmissions-elektronmikroskop-billeder.
"3D-billeddannelse er vigtig i en række forskellige sektorer, bl.a den biomedicinske. Jeg har arbejdet på at skabe bedre billeddannelse af for eksempel proteiner for at nuancere forståelsen af deres atomare struktur. Det centrale problem ved billeddannelse er gendannelse af tredimensionel information på basis af todimensionelle billeder. Det er i sidste ende koblet med geometriestimeringsproblemet, og jeg har altid været fascineret af geometri,” siger Sami S. Brandt.
Mixed reality-pionerarbejde
Sami S. Brandt har i øjeblikket travlt med at koordinere et nyt fælles akademisk og industrielt forskningsprojekt inden for mixed reality. XTREME, som det hedder, er et samarbejde mellem ITU og 14 partnere (bl.a. MUNCH-museet i Oslo og den finske nationalopera og ballet) med det formål at skabe banebrydende mixed reality-teknologi, der skal transportere koncerter og scenekunst direkte ind i brugernes' hjem.
"Musik, kunst og performance har stor betydning for os. Desværre kan traditionelle koncertsteder, teatre, osv. begrænse adgangen til disse fordele. XTREME-projektet søger at fjerne disse barrierer ved at skabe en fordybende virtuel oplevelse, der blander den virkelige og den digitale verden,” siger Sami S. Brandt.
Der er nærmest uendeligt potentiale i udviklingen af denne type teknologi, mener professoren. Mennesker med handicap eller fysiske funktionsnedsættelser vil kunne drage fordel af kulturelle arrangementer, som ellers er svære at deltage ved fysisk, og der er også en social komponent i, at brugerne ideelt set vil kunne deltage ved fx koncerter med venner på tværs af store geografiske afstande.
“Med XTREME-projektet vender jeg også tilbage til lyd- og akustikområdet – vi skal have et lydlaboratorium her på ITU – og jeg er glad for, at det er tilbage i mit liv igen. Jeg har altid været begejstret for at lave forskning, der gør en forskel i verden. I sidste ende er det det, der er vigtigst for mig,” siger Sami S. Brandt.
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk