Alumne fra Master i it-ledelse: “Jeg bygger bro mellem vores personale på sygehusene og it”
Den digitale transformation beror ikke kun på implementeringen af nye teknologier, men også på evnen til at gøre den tilgængelig og forståelig på alle niveauer. Den omstilling arbejder projektleder og alumne fra Master i it-ledelse, Britt Stenberg Jensen, med i sundhedsvæsenet.
EfteruddannelsedigitaliseringledelseinnovationITU speciale
Skrevet 19. april 2024 09:00 af Mai Valentine Kristensen
Britt Stenberg Jensen har arbejdet i sundhedsvæsenet hele sit arbejdsliv, og hun har gennem sin karriere stået på begge sider af den digitale udvikling af sundhedssektoren. Først som sygeplejerske på Roskilde Sygehus og senere som projektleder i Det Nære Sundhedsvæsen, hvor hun var med til at udvikle Danmarks første eHospital.
”Da jeg startede som sygeplejerske i 2005, lavede vi alle notater på papir, i dag er alt digitalt. Vi kan bruge robotter til at læse røntgenbilleder, algoritmer til at spore kræftpatienter og udføre en operation fra computeren. Teknologien er der allerede, men vi lykkes kun med den digitale transformation af sundhedsvæsenet, hvis medarbejderne er med på rejsen,” siger Britt Stenberg Jensen.
Jeg valgte at tage uddannelsen, fordi jeg manglede den grundlæggende it-forståelse og gerne ville blive bedre til at bygge bro mellem vores personale på sygehusene og it
Britt Stenberg Jensen
Hun har set, hvordan digitale løsninger såsom online videokonsultationer under Covid-19 muliggjorde, at patienter kunne modtage fjernbehandling, men også hvordan ny teknologi kan skabe frustration, når udviklingen går for stærkt og sundhedspersonalet ikke er med. I det krydsfelt er der brug for mennesker, som forstår at gøre teknologi tilgængeligt og forståeligt på alle niveauer – fra ledelsesgangene til stuegangene på sygehusene. De kompetencer har Britt Stenberg Jensen fået med sig fra sin
master i it-ledelse ved ITU.
”Jeg valgte at tage uddannelsen, fordi jeg manglede den grundlæggende it-forståelse og gerne ville blive bedre til at bygge bro mellem vores personale på sygehusene og it,” siger Britt Stenberg Jensen.
Ikke langt fra teori til praksis
Master i it-ledelse består af de fire hovedsøjler digital innovation, evidensbaseret ledelse, digitaliseringsstrategi og ledelse af digital transformation. Inden for disse fire fagområder lærer de studerende at anvende og implementere
digitale værktøjer og skabe bæredygtige forandringer i en organisation.
For Britt Stenberg Jensen gav kurset om ledelse af digital transformation især nogle centrale indsigter i, hvad der er vigtigt at have for øje for at skabe en succesfuld transformation. Blandt andet hvordan man sikrer, at der er overensstemmelse mellem de teknologiske behov på sygehusene og på den anden side de it-systemer, der bliver udviklet i organisationen.
”Personalet skal med i udviklingen, for det er dem, der skal foranstalte og forstå mulighederne ved fx at tilbyde videokonsultation til patienterne. Det er den bro, som jeg er blevet god til at bygge, fordi jeg i dag har et ben i begge lejre,” siger Britt Stenberg Jensen.
Inden Britt Stenberg Jensen startede på Master i it-ledelse, valgte hun at læse et
enkeltfag på ITU om digitalisering i det offentlige, som også er et valgfag på masteruddannelsen. Her lærte hun bl.a. hvordan man håndterer uønsket eksklusion af udsatte borgere, når man udvikler nye teknologiske tjenester såsom MitID, E-Boks og Sundhedsplatformen. Den viden har hun taget med sig i sit nye arbejde, da hun halvvejs gennem uddannelsen skiftede internt ved Region Sjælland og blev projektleder ved Koncern Digitalisering.
”En it-afdeling er lidt ligesom et bilværksted. Bare fordi du ved, hvordan man bygger en bil, er det ikke sikkert, at du kan lære andre at køre den. Der betragter jeg nok mig selv som kørelæreren, der skaber synergi mellem de to verdener, men i fremtiden skal det i højere grad være en enhed, ” siger Britt Stenberg Jensen.
Der er brug for digitale integratorer i den offentlige sektor
Efterspørgslen på medarbejdere, der kan binde teknologier sammen med andre fagområder, også kaldt digitale integratorer, er stigende, særligt efter fremkomsten af generativ kunstig intelligens. Det viser en
analyse blandt 1200 nordiske erhvervsledere.
Den type medarbejdere er der også brug for i den offentlige sektor, der gennem de sidste mange år har været under et stort pres. Implementering af teknologiske løsninger i pleje- og sundhedssektoren kan løse mange af de udfordringer, der findes i dag, og udviklingen går i den rigtige retning, men det tager tid, og kulturen skal følge med, siger Britt Stenberg Jensen.
”Den digitale transformation af sundhedsvæsenet er rigtig godt på vej, men vi lykkes ikke, medmindre vi formår at skabe et digitalt mindset i organisationen. Man er nødt til at have alle led med i enhver forandring. Det helhedsbillede har jeg fået med fra uddannelsen, ikke kun når det gælder digital transformation, men i alle store forandringer, siger Britt Stenberg Jensen.
I 2023 påbegyndte Koncern Digitalisering en organisatorisk transformation, som Britt Stenberg Jensen valgte at bruge som case, da hun skrev sin afsluttende opgave på uddannelsen. Her kom hun med en række anbefalinger, som ledelsen efterfølgende har taget til sig. Herudover har hun holdt flere oplæg på tværs af regionens ledelsesstab om hvordan man bedst muligt leder, udvikler og implementerer forandringer.
Britt Stenberg Jensen dimitterede fra IT-Universitetet i januar 2024 sammen med en række andre studerende fra både den offentlige og private sektor. Udover de faglige kompetencer, som hun har fået med sig, har diversiteten blandt de studerende også ført til nye netværk, brugbare indsigter og spændende diskussioner på tværs af erhverv.
“Det er fedt at have muligheden for at netværke undervejs og på den måde få åbnet øjnene for andre måder at løse tingene på. Det er helt bestemt også noget, jeg har taget med mig”, siger Britt Stenberg Jensen.